Cu o vastă experienţă dobândită în misiuni specifice, sălăjeanul Romeo Eugen Lupu, comandor în rezervă, promovează necesitatea construirii a câte unui heliport în fiecare comună şi oraş. „Prin prisma experienţei pe care am dobândit-o în misiunile specifice, respectiv intervenţii la inundaţii şi înzăpeziri, stingerea incendiilor de suprafaţă, evacuarea de persoane izolate, misiuni umanitare, în special cu SMURD-ul, misiuni în sprijinul structurilor MAI şi multe altele, în urmă cu patru ani am formulat ideea elaborării unui proiect la nivel naţional privind construirea a câte unui heliport în fiecare comună şi oraş”, explică Lupu. Sălăjeanul vine, în acest sens, cu o serie de argumente. Potrivit spuselor sale, în localităţile unde nu există heliporturi, de regulă, se aterizează pe stadioane, fără a se lua însă în calcul aspectele negative. Astfel, pe timpul executării misiunii, porţile de acces ale stadionului pot fi închise şi administratorul să nu fie în zonă. De asemenea, pot exista competiţii sportive care trebuie întrerupte pentru o perioadă nedeterminată. Totodată, se deteriorează gazonul în locul aterizării, atât în zona de contact a trenului de aterizare cât şi în locul în care se drenează combustibil, iar în procesul aterizării şi decolării se survolează, la mică înălţime, cartiere de locuinţe, perna de aer provocând la sol pagube materiale. „Este limitat accesul: ambulanţelor, autovehiculelor destinate transportului de pasageri, marfă, apă şi substanţe pentu stins incendii, a autospecialelor pentru alimentare şi efectuarea mentenanţei elicopterelor. Un alt aspect este regimul juridic al terenurilor pe care se aterizează. Este foarte schimbător, iar aterizarea pe acestea, fără un acord al proprietarului poate genera tulburarea proprietăţii. De asemenea, nu există informaţii actuale despre starea terenurilor pentru piloţii care urmează să aterizeze pe terenuri necertificate”, susţine comandorul în rezervă.
A înfiinţat Unitate Specială de Aviaţie Tulcea
Romeo Eugen Lupu, pilot militar de elicopter, promoţia 1985, pilot la Regimentul 61 elicoptere Boteni până în 1992, are peste 4.000 de ore de zbor efectuate în misiuni, în ţară şi în străinătate. Până în 2013, când a trecut în rezervă, a activat în cadrul structurilor de aviaţie ale Ministerului Afacerilor Interne ca pilot militar clasa I, instructor de zbor în toate condiţiile meteorologice, ziua şi noaptea, fiind posesor al licenţelor de zbor militară şi civilă.
Sălăjeanul este cel care a înfiinţat Unitatea Specială de Aviaţie Tulcea. De asemenea, a contribuit la înfiinţarea celei de la Cluj şi pentru o perioadă de mai bine de un an a îndeplinit funcţia de adjunct al Inspectorului General pentru zbor, metodică şi instruire din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al MAI. În prezent este angajat al ABC DEVELOPMENT AVIATION, în funcţia de manager proiect heliport.
Sălajul va avea heliport şi elicopter la Jibou
În prezent, Detaşamentul Aeromedical din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie are în subordine puncte de operare aeromedicală în Bucureşti, Tîrgu Mureş, Arad, Craiova, Iaşi, Constanţa, Galaţi, urmând ca cel de-al optulea să devină operaţional la Jibou.
Reamintim că, la sfârşitul lunii februarie 2014, secretarul de stat a anunţat, în cadrul unei vizite în judeţul Sălaj, că un elicopter SMURD care va deservi regiunea de nord-vest a ţării va fi amplasat la Jibou. Sălajul a fost ales în detrimentul judeţului Cluj pentru ca zona de intervenţie a elicopterului să nu se suprapună cu a celui din Mureş.
Clujenii susţin că e o „dorinţă de răzbunare”
Înfiinţarea unui astfel de punct la Jibou, precum şi reparizarea unui elicopter SMURD judeţului Sălaj nu a fost pe placul politicienilor din judeţele vecine, respectiv Cluj şi Maramureş.
Primii care au ieşit la atac au fost clujenii, care nu concepeau ca Sălajul, ”un judeţ fără heliport sau clinici specializate” şi care până de curând nu a avut ”nici măcar unitatea SMURD”, să primească elicopter pentru intervenţii de urgenţă. Cel mai vehement în declaraţii a fost Vakar Istvan, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj. ”Înţeleg că acum 20 de ani au existat nişte neînţelegeri, însă, cred că problema aceasta ar trebui să fie uitată acum. Clujul este cel mai mare centru medical şi nu se poate trece peste acest lucru. La Zalău nu sunt specialişti, tot echipajele din Cluj vor lucra cu acest elicopter. La Zalău nu există nici clinici performante, nici heliport. În cazul unor urgenţe, elicopterul va aduce victimele la Cluj-Napoca. Sigur, sunt de acord ca fiecare judeţ ar trebui să dispună de cel puţin un elicopter, dar Clujul trebuia să aibă prioritate, mai ales că la noi se va realiza şi spitalul regional de urgenţă”, a declarat la acea vreme Vakar pentru presa din Cluj.
La câteva luni, un alt om politic din Cluj – Napoca a atacat ideea “părintelui SMURD”, invocând faptul că este motivată prin “dorinţa de răzbunare a doctorului Arafat pe Cluj”.
Arafat îşi menţine decizia
Cu toate acestea, secretarul de stat şi-a menţinut decizia, susţinând că amplasarea elicopterelor nu a fost una politică sau personală, fiind fundamentată pe studii, documente şi discuţii în comisii de specialitate. Mai mult, Consiliului Suprem de Apărare a Ţării a aprobat amplasarea acestui elicopter în judeţul Sălaj, ca parte a strategiei de dezvoltare a Inspectoratului de Aviaţie. “Ar trebui realizat faptul că elicopterul nu este destinat judeţului Cluj sau localităţii Cluj – Napoca, ci regiunii de dezvoltare Nord-Vest, urmând să deservească concomitent mai multe judeţe. La Spitalul de Urgenţă din Târgu Mureş există un elicopter SMURD care intervine şi în zonele limitrofe, intrând deseori în judeţul Cluj”, a precizat Arafat în luna ianuarie a acestui an. Conform spuselor sale, în cazul amplasării elicopterului nou la aeroportul Cluj, în zona de intervenţie de 20 de minute şi în cea de 30 de minute cele două elicoptere s-ar anula unul pe celălalt, pe cel puţin 50 la sută din zona de intervenţie a fiecăruia.”Lasă pe de altă parte o zonă total descoperită în judeţele Sălaj, Bihor şi Satu Mare. Dispunerea aparatului de zbor în judeţul Sălaj îl îndepărtează de cel din judeţul Mureş şi oferă mai multor cetăţeni din regiunea Nord-Vest şansa la o intervenţie rapidă, asigurată de cele două elicoptere”, a mai spus secretarul de stat.
Maramureşenii vor elicopterul pentru ei
Zilele trecute, un nou „atac” a venit din partea politicienilor maramureşeni, respectiv deputatul UNPR Nuţu Fonta şi primarul municipiului Baia Mare, Cătălin Cherecheş, care susţineau că atribuirea de urgenţă a elicopterului în folosirea şi administrarea SMURD Maramureş ar fi mai justificată. ”Reamintesc că IGSU din cadrul MAI a repartizat recent un elicopter SMURD în oraşul Jibou, judeţul Sălaj, pentru a deservi cele şase judeţe ale Regiunii de Dezvoltare Nord – Vest. Oraşul Jibou a fost ales ca bază pentru elicopterul SMURD din considerente majoritar geografice, însă o analiză a structurii regiunii arată că locaţia respectivă nu ar fi cea mai potrivită alegere”, a declarat deputatul maramureşean, săptămâna trecută, în plenul Parlamentului. Potrivit acestuia, aeroportul Baia Mare îndeplineşte toate condiţiile necesare amplasării rapide a bazei aeriene pentru elicopterul SMURD ce deserveşte Regiunea Nord – Vest, fără a implica costuri mari şi fără a se suprapune cu zona de acoperire a elicopterului din judeţul Mureş. „Relocarea bazei pe Aeroportul Baia Mare ar da undă verde desfăşurării operaţiunilor de urgenţă, într-un timp foarte scurt, iar din această hotărâre tot nord-vestul României ar avea foarte mult de câştigat”, a argumentat acesta.
[…] Cu o vastă experienţă dobândită în misiuni specifice, sălăjeanul Romeo Eugen Lupu, comandor în rezervă, promovează necesitatea construirii a câte unui heliport în fiecare comună şi oraş. “Prin prisma experienţei pe care am dobândit-o în misiunile specifice, respectiv intervenţii la inundaţii şi înzăpeziri, stingerea incendiilor de suprafaţă, evacuarea de persoane izolate, misiuni umanitare, în special cu SMURD-ul, misiuni în sprijinul structurilor MAI şi multe altele, în urmă cu patru ani am formulat ideea elaborării unui proiect la nivel naţional privind construirea a câte unui heliport în fiecare comună şi oraş”, explică Lupu. Sălăjeanul vine, în acest sens, cu o serie …read more […]
sigur ca da! ca si asa dau bugetele locale pe dinafara! n-avem canalizari si apa, dar noua ne trebuie heliporturi peste tot! foarte tare subiect de presa!
Unii oameni ar fi mai bine sa taca decat sa faca afirmatii nedocumentat